Technická vymoženost tunelů

Bez tunelů bychom nemohli překonávat překážky, které nám staví do cesty horské štíty a vodní plochy nebo by přinejmenším byla rychlost, s kterou by se přepravovali lidé i zboží, o hodně menší.  Tato podzemní díla najdeme všude na světě a zajímavé jistě je vědět, kde najdeme tunely nejdelší. 
práce v tunelu 
ŠVÝCARSKO
Budou to dva roky, co zde byl otevřen v současné době nejdelší železniční tunel světa. Nazývá se Gotthardský úpatní tunel a je dlouhý přes 57 kilometrů. Jeho trasa křižuje Alpami od jednoho úpatí k druhému, nestoupá tedy nebezpečně po úbočí. To, že někde vede i přes dva kilometry pod vrcholky hor, lze považovat za div světa. 
Ve Švýcarsku najdeme i čtvrtý nejdelší tunel na světě s názvem Lötschberský úpatní tunel, jenž však není zatím zcela dokončen. A to právě z toho důvodu, že finančně byl upřednostněn tunel Gotthardský. Má ale význam v dopravním spojení jižní hornaté části země se středním Švýcarskem.
 staré vlaky
JAPONSKO
Země se může pochlubit tunelem Seikan, vedoucím pod mořským dnem, a to v hloubce sto metrů. Vede jím trasa dlouhá celkem přes přes 23 kilometrů, přičemž jeho celková délka je téměř 54 kilometrů. Jsou jím spojeny ostrovy Honšú a Hokkaidó. Japonci tedy měli důvod k oslavě, když jej před třiceti lety otevřeli. Nejen že patří mezi pět nejdelších tunelů světa, ale je z nich zároveň i nejstarší.
 
FRANCIE A VELKÁ BRITÁNIE
Oba státy propojuje Eurotunel, vedoucí kanálem La Manche v délce 38 metrů, celkově je pak o něco kratší než japonský Seikan. Splnily se jím dávné sny o spojení ostrovů s kontinentem. Tunel dokonce úspěšně konkuruje i letecké dopravě a trajektům.
 tunelové propojení
ČESKO
V porovnání se světem naše krajina není příznivá pro budování dlouhých tunelů, a tak nejdelší železniční Březenský tunel má délku necelé dva kilometry. Buduje se však tunel Ejpovice s délkou přes čtyři kilometry, který má být v letošním roce 2018 dokončen.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup